Blogprosa

Velkommen til min Blog! Her skriver jeg løbende i korte, allegoriske tekster om mine observationer og sprogindsigter, som jeg har gjort mig i mødet med mine kursister igennem 14 år. Hvorfor tilegner vi os fx sprog forskelligt og i forskelligt tempo? Hvilke usynlige, og ubevidste mekanismer kan spænde ben for vores indlæring? Læs mere her om almengyldige udfordringer og glæder ved sprogindlæring hos voksne. Buona lettura!

Kontroltabet…

At lære nyt som voksen indebærer for de fleste en oplevelse af kontroltab i større eller mindre grad. Nogle kursister…

Læs mere

Indlæringskraft…

På rejsen fra begynder til 'flydende' - et i øvrigt individuelt luftkastel, der ofte er milevidt fra hverdagens glæde…

Læs mere

Skridende tidsplaner…

Vi lever i en verden, hvor det er så normalt at lave tidsplaner for alt, at vi kan være fuldstændig blinde for…

Læs mere

Konsekvensen af nysgerrighed…

I det øjeblik vi beslutter os for at forstå noget nyt, starter den kreative proces. Det er konsekvensen af vores…

Læs mere

Alle veje fører til Rom…

... Også sprogligt! For der er mange måder at sige det samme på og dermed nå sit ønskede sproglige udfald. Vi…

Læs mere

Individuel tovejskommunikation…

Hvad er nu dét? jo, når noget skal kommunikeres ud, kræves en afsender med et budskab til én eller flere modtagere. Det…

Læs mere

Tidsrejser gennem grammatikken…

Tempus og modus lyder for de fleste nok meget tørt og bliver nok oftest også forklaret på en tør og kedelig måde. Men…

Læs mere

Gearskifte som indlæringsstrategi

Når vi sætter os ind i hvilke forskellige tilstande, vores hjerne kan være i - dens hjernebølgefrekvenser - kan vi…

Læs mere

Opgøret med Komparativ

I sproget bruger vi tillægsord til at beskrive os selv og verden, og tillægsordene kan gradbøjes i 3 former: den…

Læs mere

Subjektet i dit eget liv…

"L'enfer, c'est les autres", sagde min fransklærer en gang i gymnasiet, i en time dedikeret til filosoffen Jean-Paul…

Læs mere

Sprogets anatomiske grundlag…

Jeg bliver ved lidt endnu med den usynlige side af læring som modstykke til den konkrete udtryksside. For forleden var…

Læs mere

Mit udvidede vækstbegreb for de umålelige størrelser…

Fordi jeg arbejder med sprog, som umiddelbart er en svært målbar størrelse og dermed - for nogle - ikke så værdifuldt,…

Læs mere