Blogprosa

Velkommen til min Blog! Her skriver jeg løbende i korte, allegoriske tekster om mine observationer og sprogindsigter, som jeg har gjort mig i mødet med mine kursister igennem 10 år. Hvorfor tilegner vi os fx sprog forskelligt og i forskelligt tempo? Hvilke usynlige, og ubevidste mekanismer kan spænde ben for vores indlæring? Læs mere her om almengyldige udfordringer og glæder ved sprogindlæring hos voksne. Buona lettura!

Sprogets anatomiske grundlag…

Jeg bliver ved lidt endnu med den usynlige side af læring som modstykke til den konkrete udtryksside. For forleden var…

Læs mere

Mit udvidede vækstbegreb for de umålelige størrelser…

Fordi jeg arbejder med sprog, som umiddelbart er en svært målbar størrelse og dermed - for nogle - ikke så værdifuldt,…

Læs mere

At værne om sin passion…

Det er helt almindeligt - og anses både for klogt og fornuftigt - at værne om de ting, man skatter højt. Der er dem,…

Læs mere

Hvad går du egentlig og øver?

Jeg tog mig selv i at være kørt ud af en tangent i dag. Én af de der ganske velkendte tangenter, som jeg heldigvis fik…

Læs mere

Pazienza…

Italienerne har i deres sprog dette vidunderlige begreb "pazienza", der, ligesom vores "hygge" ikke kan oversættes…

Læs mere

Gamle overbevisninger i en ny tid…

Når vi ikke kan gå udenfor, kan vi blive indenfor. Det er i hvert fald både den oplagte mulighed og opfordringen i…

Læs mere

Det periodiske system…

Vi kan sammenholde kemiens svars på grundstoffernes opbygning med grammatikkens svar på sprogets grundstof, som er…

Læs mere

Sproglige genveje…

Du kan med sikkerhed vide, du er kommet til et nyt niveau i dit sprogstudie, når det hele (igen) begynder at blive…

Læs mere

‘I would love to do’-lister …

Mange arbejder med 'to do'-lister, hvorpå stort som småt nedfældes - med overhængende fare for at blive uendelige,…

Læs mere

Ordenes velsmag…

Mange taler om italiensk som det mest musikalske sprog; der er intet nyt i lydsidens musiske magi eller sætningernes…

Læs mere

Den frie fugl…

Når vi gennem et helt liv har defineret os selv, har vi også taget afstand fra vores definitioners modsætning. Er man…

Læs mere

Arkivering og aktivering…

I matematiktimerne i skolen lærte vi at bruge lommeregner, så vi nemmere og på kortere tid kunne løse skriftlige…

Læs mere