Du kan med sikkerhed vide, du er kommet til et nyt niveau i dit sprogstudie, når det hele (igen) begynder at blive svært. Lige dér hvor du mærker bægret flyde over, og du ikke længere kan holde sammen på dit stof. Og hvad gør du så dér? Går i panik? Kaster håndklædet i ringen? Konkluderer at italiensk ikke var noget for dig alligevel? Vælger du at bakse videre men med den der stressende følelse af, at det går for hurtigt, og at du hele tiden bliver slået hjem? Eller finder du ud af at løse det ved at alliere dig med andre og prøve noget nyt?
Da jeg var lille spillede jeg på fritidshjemmet et computerspil, hvor man på ellers usynlige steder kunne springe til andre niveauer og nye verdener. Man kunne da også vælge at gå banen færdig (fra venstre mod højre). På den måde kunne man godt nok dø mange gange, men det var i bund og grund kun et spørsmål om tid, før man havde gennemført banen. Lige indtil man gjorde “en fejl”, der pludselig åbnede en usynlig dør til et nyt niveau eller gav én ekstra liv og gaver – og dét var naturligvis den smarte måde at spille spillet på! Pointen er bare, at du ikke ved du har den mulighed, før du har prøvet det. Og derfra tager spillelysten fart, og spillet er ændret for altid. Dit fokus og din teknik er fuldstændig forandret.
I din tilgang til din sprogindlæring kan du selvfølgelig godt gå fra venstre mod højre og på den måde gennemføre dine bøger og dit pensum over tid – eller du kan gå til din sprogcoach for at springe til et nyt niveau og få lidt ekstra gaver med.
Med en kirurgs fingernemhed og snilde finder og fjerner jeg på ingen tid din sprogtorn, så den ikke generer dig længere.
Det er forskellen på at insistere på at kunne selv og på at spørge om hjælp. Og det er klogt at spørge om hjælp, når man sidder fast og ikke kan finde vej. Det betyder ikke at være doven eller ikke ville lave sine ting; nej det betyder: ikke at bakse unødigt længe med det samme problem. Jeg gør ikke arbejdet for dig, men jeg åbner en usynlig dør og viser dig en ny vej, en sproglig genvej, du kan gå ad for at komme til et nyt niveau og ikke mindst for orientere dig og finde dig godt til rette dér. Det er noget andet end undervisning, fordi du ikke skal lære noget nyt eller anvende det tillærte. Det er coaching, fordi du skal lære at bruge din tid anderledes, lære at spille spillet anderledes og få spilleglæden tilbage.