Operaitaliensk referencer

“Laura er den perfekte sparringspartner for den professionelle sanger, der ønsker at komme helt til bunds i et italiensk parti, en libretto eller en enkeltstående arie. Laura er særdeles kompetent og svarer prompte på alle spørsmål om finurlige grammatiske ordstillinger, som kan være svære at greje for alle os, der ikke er opvokset i Italien på Donizetti og Bellinis tid. I arbejdet med italiensk fonetik er Lauras redskaber på én gang overskuelige og særdeles effektive. Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger videre til andre sangere, som ønsker at komme endnu videre med operaens modersmål.”

— Peter Lodahl, Tenor

“Laura Valesin varetager italienskundervisning på Operaakademiet, Det Kongelige Teater. For operastuderende er italiensk et uhyre vigtigt fag, både i forhold til forståelse af sproget, af udtalen og ikke mindst som decideret støtte for den sanglige udvikling. Dette kræver en helt særlig fornemmelse for operasang og den enkelte sangers udfordringer. Laura Valesin har med stor respekt og seriøsitet for netop disse faktorer givet faget den valør, som er nødvendig.”

— Anne Margrethe Dahl, Forstander for Operaakademiet

"Laura lives in her language and shows a strong desire to teach and communicate it to others. With a committed and motivated attitude, her teaching is well prepared (better than me…), organized, clearly structured and goal oriented. Laura does not simply teach Italian language, she wants the language skills to meet her students demands and shows how Italian can become an enriching tool in their life."

— Sven Müller, Tidligere Operachef for Det Kongelige Teater

"Jeg fik sprogcoaching af Laura i forbindelse med rollen som Sharpless i Madame Butterfly (Det Kongelige Teater, sæson 2010-11). På ganske få lektioner blev jeg ført fonetisk og grammatisk gennem rollen med særligt henblik på fortolkning og mulige underliggende betydninger. Skønt Lauras approach er vældig detaljeret, er den stadig nem at følge. Jeg fandt oplevelsen meget værdifuld for mit arbejde og for min endelige fremtræden på scenen."

— David Kempster, Baryton

"Jeg har konsulteret Laura i forbindelse med en optimering af min italienske udtale og dybere forståelse for tekst og tolkning af to arier. Det har været et behageligt og berigende samarbejde, hvor hun velforberedt havde fine nuancer af tekst og klare hjælpemidler til den helt korrekte udtale af hvert ord, såvel som hver enkelt stavelse, tryk og bogstav med rod i musikalsk frasering. Laura har samtidig forståelse for de rent stemmemæssige tekniske krav og i en atmosfære, der er både professionel og personligt nærværende kan jeg varmt anbefale hendes coaching."

— Morten Lassenius Kramp, Bas

"Laura er en af de sjældne coaches, der med videnskabelig og personlig indsigt i såvel sprog som opera, er istand til at formidle sproget i musikken og musikken i sproget på en systemtisk og original måde. Hendes kompetente assistance i indstuderingsarbejdet på Det kgl. Teater giver ikke blot sangeren en umiddelbar hjælp i situationen, men desuden en række generelt opkvalificerende værktøjer for fremtiden også. Det kan varmt anbefales."

— Jens Bruno Hansen, Bas

“Arbejdet med Laura var præget af rolig og effektiv kompetence. På kort tid fik jeg fornemmelsen af at sidde overfor en hjælper, som uden stress og udenomsforanstaltninger, gik ind i opgaven med mig i hånden – den omstændighed taget i betragtning, at vi alle på teatret var under tidspres, og derved forstået som en ekstraordinær kvalitet ved Laura. Jeg følte det som en meget positiv oplevelse, som jeg vil gøre brug af igen ved andre italienske engagementer.” http://www.pellegrini.dk

— Andrea Pellegrini, Mezzosopran

“Jeg har arbejdet med Laura Valesin i forbindelse med Rossinis “Il turco in Italia” og “Semiramide”, begge på Det Kgl. Teater. Det har været meget lærerigt for mig. Laura har stor kompetence og indsigt, og hun har givet mig nyt værktøj til at perfektionere mit sungne italiensk.”

— Henriette Bonde-Hansen, Sopran

“Den Ny Opera har benyttet sig af Lauras kompetencer i forbindelse med opsætningen af “La Finta Giardiniera” (2010) samt “Xerxes” (2011). Libretto-oversættelsen fungerer helt perfekt (især for os, der ikke er stive i det italienske). Den har været en vældig hjælp og er et magnifikt værktøj.”

— Lars Ole Mathiasen, Operaleder, Den Ny Opera

“I forbindelse med opførelsen af Händels kantate Aminta e Fillide i april 2013 henvendte vi os til Laura Valesin angående en oversættelse af librettoen. Det vi modtog var ikke alene en oversættelse men en gendigtning af det gamle italiensk, smukt og overskueligt sat op og layout’et og lige til at køre igennem printeren, så koncertpublikum kan få et fint tekstark i hånden. Mere kompetent og professionelt fås det ikke”

— Nikolaj de Fine Licht, Administrativ leder, Concerto Copenhagen

“Laura Valesin er en yderst grundig, dygtig og fleksibel underviser. Hun kender og formidler detaljerne i sproget, som er helt unikt og meget nyttigt. Jeg har som operasanger haft meget stor glæde af Laura i forbindelse med at forfine min udtale og med at forstå og overvinde de sproglige udfordringer.”

— Sofie Elkjær Jensen, Sopran

“Arbejdet med Laura Valesin er en af de bedste investeringer, jeg har foretaget som operasanger. Professionelt og velforberedt blev jeg hjulpet igennem de store tekstmæssige udfordringer, der kan være i italiensk opera, og jeg giver hermed Laura Valesin mine varmeste anbefalinger!”

— Simone Rønn, Alt

“Laura Valesin er den bedste investering, man kan gøre sig, hvis man ønsker at komme til bunds i sit arbejde med det italienske operarepertoire. Hun introducerede mig effektivt og på meget kort tid for hele det italienske sprogs DNA samt gav mig nøgler og redskaber til at synge som en fuldblodsitaliener (skønt jeg er født og opvokset i Københavns gader). Jeg ser frem til at fortsætte mit samarbejde med Laura, som altid vil være en stor og lærerig fornøjelse.”

— Jonathan von Schwanenflügel, Tenor

“Jeg har med stor glæde gået til operaitaliensk hos Laura Valesin siden 2010. Laura er en utrolig kompetent pædagog, som har formået at åbne mine øjne for et helt andet italiensk end det, jeg havde forsøgt at lære hidtil. Jeg har lært en masse om fonetik og frem for alt har jeg lært, at der er noget, der hedder poetiske friheder, som giver sig udslag i elision, apokope, synkope og mange flere ord, jeg slet ikke kendte før mit kursus hos Laura. Vi har indtil nu gennemgået 9 af de store italienske operaer, og vi har leet og grædt os igennem de store arier. Jeg anbefaler alle, der er interesseret i italiensk opera at blive indført i denne fascinerende verden af Laura Valesin”

— Lars Balslev, operaentusiast