Forestil dig, du tegner dig selv i profil med åben mund, hvor ud af din tale strømmer. Farvelæg eventuelt talestrømmen, så den bliver helt reel og synlig og ikke bare tom luft. Når først den er blevet synlig, kan du sætte streger ned igennem den, som repræsenterer forskellige filtre, der påvirker indholdet af dét, der kommer ud af din mund. Filtrene er ‘uvaner’ og af psykologisk karakter og en ret så væsentlig del af min sprog-mentoring af italienskkursister. De kan være nødvendige at kaste et blik på, reflektere over og tage hånd om, fordi de er de uvaner, der står i vejen for din indlæringshastighed. Tag fx det filter, der hedder fordom: Når du er fordomsfuld overfor dig selv og din indlæringsproces, sætter du en hindring på dine ytringer på dit nye sprog. Måske tør du slet ikke sige noget! At dømme sig selv er den hårdeste form for sprogsabotage. Indse i stedet, at kommunikation er s-a-m-tale med det formål, at mennesker mødes og deler og hjælper. Det er ikke monolog, hvor du står til dom for din præstation. Når du stiller dig til rådighed for kommunikation på dit nye sprog, åbner du muligheden for samtale med mennesker, du ellers ikke ville kunne forbinde dig med, og de stiller sig til rådighed for at hjælpe kommunikationen på vej. Et andet filter hedder formodning og  forventning: Når du formoder at være på et bestemt niveau på et givent tidspunkt, sætter du selv en hindring op for, at indlæring kan forgå i et andet – ligeså fint – tempo, og du spænder ben for dig selv, når du forventer et bestemt udfald af dit forløb. Et tredje filter hedder sammenligning: Ingen kommer med samme hjerne-wiring, lærer på samme måde eller har samme forudsætninger, så drop den med det samme! Din personlige beslutning om at lære et nyt sprog skal være din personlige nydelse.
Alle disse filtre er så overflødige og unødvendige. Erkend hvilke du måske døjer med og se dem i øjnene, dér på din tegning. Tør du hviske dem ud? Den ærlige og umiddelbare tale er uden filtre; sangbar og smuk som de uendelige vokaler og toner fuldt forståeligt frem, hvad end den indeholder grammatiske fejl eller ej;-)