I søndags blev sopran Henriette Bonde-Hansen kåret til Årets Sanger 2014 af Reumert Komitéen i en stjernespækket sal på Gamle Scene og med kongelig tilstedeværelse.
En uge forinden var jeg blevet ringet op af Henriette, der spurgte, om jeg ville være hendes stedfortræder, såfremt hun skulle vinde prisen, mens hun var bortrejst. Som hendes veninde og sprogcoach blev jeg utrolig stolt på hendes vegne og takkede ja til at deltage i Reumert-festen og modtage prisen for hende, hvis det kom dertil. Og det gjorde det!
I en sær blanding af ikke at ville træde op på scenen og det  brændende ønske om, at hun vandt, hørte jeg Henriettes navn blive udråbt, og mine ben bevægede mig op på scenen, mens folks undren – (“Sådan ser Henriette da ikke ud?!”) – rungede i stilheden, før jeg fik den tunge statuette i hånden og oplæste Henriettes takketale. Det var meget specielt at stå alene i rampelyset på en andens vegne. Jeg ved ikke, om jeg havde kunne gøre det på egne vegne, men for et for mig så stort idol, der ikke kun er helt utrolig dygtig men også et vidunderligt væsen, der er fantastisk at arbejde med, kunne jeg! Jeg har arbejdet med Henriette både privat og på Det Kgl. Teater under prøveforløb, hvor jeg har været vidne til hendes enormt professionelle indstilling og perfektionisme helt ud til fingerspidserne – heriblandt naturligvis også til hendes arbejde med det lyriske italiensk; som er enhver sangers lod at mestre, men som så mange undervurderer eller negligerer. Derfor er jeg, udover ovennævnte kvaliteter ved Henriette, også særlig stolt over at have bidraget med indstuderingen af hendes italienske roller og over, at juryen er med til at belønne dette arbejde. Der dryssede i hvert fald lidt præmiestemning og glitter af på mig, der får lysten til og glæden over at arbejde med ‘operaitaliensk’ til at vokse. Fysisk præmie eller ej, er det altid vigtigt at mærke, at ens arbejde gør en forskel!

Se Årets Reumert 2014 her. Årets sanger finder du ca. 1t og 48 min inde i showet.

Læs mit blog-interview med Henriette fra december 2012 om sprogets vigtighed for en operasanger.